• شنبه ۱۸ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-1193-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان:

ایسنا از مصادیق کاربردی کردن علم و دانش در عرصه جامعه است

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان اعلام کرد: خبرگزاری ایسنا تبلور حضور دانشجویان پرتلاش، کم‌توقع و فعالی است که با تخصص و پشتکار حرکت بزرگی در حوزه اطلاع‌رسانی کشور به وجود آوردند و این یکی از مصادیق کاربردی کردن علم و دانش در عرصه جامعه است.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، اکبر اسدی دیدار با دکتر یعقوب محمدی‌فر سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا، به معرفی بخشی از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی پرداخت و بیان کرد: رویکرد فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، پشتیبانی و فرهنگی مبتنی بر کاربردی کردن دانش بوده و حلقه واسطه‌ای بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و جامعه است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از بدو تأسیس در دانشگاه مادر استان حضوری فعال داشته و در چند سال اخیر فعالیت‌های خوبی داشته که البته با آنچه ایده‌آل است فاصله دارد، به رویکرد جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی به تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ایسنا تبلور حضور دانشجویان پرتلاش، کم‌توقع و فعالی است که با تخصص و پشتکار حرکت بزرگی در حوزه اطلاع‌رسانی کشور به وجود آوردند و این یکی از مصادیق کاربردی کردن علم و دانش در عرصه جامعه است.

اسدی با بیان اینکه مزیت خبرگزاری ایسنا، دانشجویی بودن آن است، اضافه کرد: پشتوانه اصلی خبرگزاری دانشجویان ایران، دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است و این باعث می‌شود نیروی انسانی سیال و پرانرژی و مطالبه‌گر داشته باشد.

وی ظرفیت خبرگزاری را فضایی مناسب برای تمرین مدیریت دانشجویان دانست و افزود با توجه به اینکه مدیران آینده کشور در بخش‌های مختلف اجرایی از بین همین دانشجویان خواهد بود، فعالیت در این خبرگزاری بهترین فرصت برای تمرین مدیریت و ارتباط با بخش‌های مختلف جامعه برای دانشجویان است.

وی خبرگزاری قرآنی ایکنا را از دیگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی دانست و اظهار کرد: این خبرگزاری تنها خبرگزاری تخصصی و قرآنی است که در بستر دانشگاه‌ها و مرکز آموزش عالی ایجاد شد .

اسدی با اشاره به ظرفیت حوزه معاونت فرهنگی بیان کرد: مرکز افکارسنجی یک مجموعه علمی و دانش‌بنیان است که در جهت رشد و پیشرفت کشور و در انتقال آراء و نظرات مردم به مسئولان نقش مهمی را ایفا می‌کند که این نیز مبتنی بر حضور دانشجویان است.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت دانشجو استفاده کرد، یادآور شد: ظرفیت بالقوه‌ در فضای دانشجویی بسیار زیاد است و در عرصه‌های مختلف باید از آن استفاده کرد و اگر به بدنه دانشگاه و دانشجویان اعتماد شود خیلی از گره‌های کشور باز خواهد شد و کشور در مسیر رشد و توسعه قرار می‌گیرد .

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان در ادامه فعالیت‌های دیگر جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی را معرفی کرد.

دکتر یعقوب محمدی‌فر، سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا نیز با تبریک روز دانشجو بیان کرد: دانشگاه‌ها در دنیای امروز به فراخور وضعیت اجتماعی که دارند، دارای رسالت‌هایی هستند، از حدود 80 سال گذشته، با دانشگاه تهران که به عنوان نخستین دانشگاه جامع آن را می‌شناسیم، تا حدود 20 سال گذشته چیزی حدود 50 دانشگاه در سراسر کشور وجود داشت اما در سال‌های اخیر شاهد رشد دانشگاه‌های زیادی با عناوین مختلف شکل گرفتند .

وی ادامه داد: تا پیش از این نگاه به دانشگاه آموزش بود اما در حال حاضر نگاه تغییر کرده و به این سمت رفته است که تنها آموزش کافی نیست و بحث پژوهش نیز وارد فضای دانشگاه شد، دانشگاه کارآفرین و در بعضی از مناطق دنیا دانشگاه‌ها وارد نسل چهارم شده‌اند یعنی حاکمیت ساز شده‌اند .

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاه‌های ما در کشور آموزش‌محور هستند و تنها برخی از دانشگاه‌های درجه یک ما از نسل دو یعنی پژوهش‌محور بودن به نسل سه، کارآفرینی در حال تغییر هستند، با این رویکرد که دانشجوی ما علاوه بر اینکه در حال آموزش است، توانمند نیز باشد و بخشی از آن را اداره کند .

وی ادامه داد: برای وارد شدن به نسل سوم دانشگاه لازم است مقدمات آن فراهم شود در این دانشگاه ارتباط صنعت و جامعه با هدف تأثیرگذاری دانشگاه بر جامعه ایجاد شده و در انجمن‌های علمی نیز دانشجویان درگیر یکسری فعالیت‌ها شده‌اند به طوریکه «کارستان» فعالیتی در این راستا است .

محمدی‌فر افزود: در بخش کشاورزی و صنعت وارد فاز دوم شده‌ایم و امسال در زمینه‌هایی که صنعت نیاز داشته، موارد پژوهش وارد کار شده است .

وی با ابرازامیدواری از اینکه هر پژوهش و پایان‌نامه‌ای بتواند در سطح جامعه به صورت کاربردی وارد شود، افزود: حوزه پژوهشی به دنبال استفاده از ظرفیت‌ها در بخش‌های خصوصی است. برای مسائل بنیادی دانشگاه‌ها نیز باید فکری شود که در حوزه دانشگاه است و در کاربردی کردن رشته‌های جدید با جدیت در حال پیگیری هستیم .

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه را کارگاه آدم‌سازی دانست و بیان کرد: هدف این است که از نیروی جوان و خلاق به نحو احسن استفاده کنیم چرا که نیروی جوان ما در طول انقلاب ثابت کرده که تواناست، در هر جای دنیا در بخشی که پیشرفتی داشته وارد می‌شویم می‌بینیم یک ایرانی حضور داشته بنابراین بسترسازی برای شکوفایی این جوانان وظیفه ما و مسئولان دولت است .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: