• شنبه ۷ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9611-2390-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

گامی بلند در راستای صدور مجوز کسب و کار در استان همدان

مدیر امور پژوهش و دبیر اجرایی مرکز ملی پایش و کسب و کار از اجرای طرح سامانه دادور در استان همدان خبرداد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، علی فیروزی شنبه 7 بهمن در همایش معرفی سامانه برخط دریافت انعکاس و رسیدگی به شکایات متقاضیان مجوز های کسب و کار گفت: از سال 1392 با اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تشکیل هیئتی تحت نام هیئت مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار با هدف رفع موانع از مقررات مخل و بهبود فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار در دستور دولت قرار گرفت که نهایتا منجر شد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در یکم مرداد 1396 تشکیل مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور را تصویب و راهبری این مرکز را به  معاونت اقتصادی وزارت امور و اقتصادی و دارایی واگذار کند.

وی ادامه داد: ایجاد ساختار یکپارچه، سیستماتیک، هوشمند، قابل نظارت و پیمایش برای محیط کسب و کار کشور، بهینه سازی فرآیندهای صدور مجوزها در ارائه خدمات به متقاضیان، احصاء و شناسایی گلوگاه های صدور مجوزها با رصد لحظه ای و برخط و پایش مستمر مراحل صدور مجوزها از مهمترین کارکردهای این مرکز است و براساس چشم انداز نهایی این مرکز  ایجاد درگاهی ملی، واحد و یکپارچه به منظور درخواست، پیگیری و صدور مجوزهای حوزه کسب و کار کشور تعیین شده تا ضمن ایجاد فضای اعتماد بین حاکمیت و صاحبان سرمایه، موجب تحقق اهداف دولت، افزایش سرمایه های در گردش و خروج از رکوردهای اقتصادی شود.

فیروزی با بیان اینکه از همه دستگاهها و سازمان هایی که متولی صدور مجوز کسب و کار در کشور هستند خواسته شد تا تمامی مجوزهای خود را در سایت ایران مجوزبارگذاری کنند، تصریح کرد: پس از ایجاد این سایت مشخص شد حدود 2080 عنوان مجوز شناسایی شد و نکته جالب توجه راه اندازی این سایت این بود که خود دستگاه های صادرکننده مجوز کسب و کار هم از تعدد این مجوزها اطلاعی نداشتند و اینکه چه تعداد مجوز صادر می کنند.

وی درباره اقدامات درحال انجام برای بهبود فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: فرآیندهای صدور مجوزهای مصوب شده هر یک از دستگاه‌های اجرایی از مرحله قبل، برای کاهش زمان، هزینه و مراحل صدور مجوزها، احصا و توسط هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حال بهینه‌سازی است.

دبیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار ادامه داد: یکی از اشکالات عمده در وضعیت کسب و کار کشور وجود استعلامات متعدد و زیاد است و متاسفانه کسب و کار با مجموعه ای از از مجوزها راه اندازی می شود که نیاز به استعلامات متعدد دارد؛ به طور مثال برای راه اندازی یک کسب و کار در زمینه آبزی پروری حدود 52 مجوز یا سرویس نیاز دارد که حاکی از وضعیت نامطلوب استعلاملات کشور است.

وی بیان کرد: قوه قضائیه و نیروی انتظامی به تنهایی 45 درصد از مجوزها را صادر می کنند و وزارت امور اقتصادی نیز با محوریت سازمان امور مالیاتی با 11 درصد در رتبه سوم قرار دارد که درصد زیادی است.

فیروزی با طرح این سوال که چرا بهبود محیط کسب و کار در جامعه احساس نمی شود؟ گفت: عوامل محیطی اثرگذار بر بهبود محیط کسب و کار و فرآیندهای آن قابل نظارت و پایش نیست.

وی با بیان اینکه مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور شامل 4 زیر سامانه به هم مرتبط و مستقل با کارکردهای از پیش تعیین شده است، اذعان کرد: سامانه مجوزهای کسب و کار کشور ( سام)، سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار( دادور)، پایگاه اطلاع رسانی مجوزها و نقشه ملی استعلامات کشور ( نما- ایران مجوز)ومرکز فوریت های محیط کسب و کار کشور ( یاور) تشکیل دهنده این مرکز هستند.

دبیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار با اشاره به اینکه سامانه دادور در 11استان اجرایی شده است، بیان کرد: سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوز های کسب و کار از امروز در همدان آغاز به کار می کند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: