• دوشنبه ۱۶ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 9611-892-5
  • خبرنگار : 8112
  • منبع خبر : گزارش

در نشست «تحقق عدالت در انقلاب اسلامی» مطرح شد؛

اجرای قانون اساسی زمینه‌ساز ایجاد عدالت/توقف عدالت‌خواهی در مرحله سوم انقلاب

یک مدرس دانشگاه اجرا شدن قانون اساسی را زمینه‌ساز ایجاد عدالت عنوان کرد و با بیان اینکه اگر قانون اساسی در جامعه رعایت شود به تبع آن عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در هیچ جامعه‌ای عدالت ۱۰۰ درصد اجرا نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان،حجت‌الاسلام علیمراد کیانی در نشست «تحقق عدالت در انقلاب اسلامی» که به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، با تبیین واژه «عدالت» بیان کرد: عدالت در لغت معنای مختلفی دارد که معادل دادگری است و البته میانه‌روی را هم شامل می‌شود و در حوزه تخصصی عدالت فقهی به این معناست که اگر شخصی گناه کبیره انجام ندهد عادل است. عدالت اجتماعی نیز به معنی رعایت انصاف و هر چیزی را در سر جای خود قرار دادن و در تعبیر عام به معنای دادخواهی و دادن حق به حق‌دار است بنابراین عدالت به معنی مساوات نیست .

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر بر مبحث عدالت بسیار تأکید کردند که در این باب جورج جورداق نویسنده مسیحی شیعه شده در کتاب «صوت العداله الانسانیه» امام علی(ع) را الگوی ویژه در حوزه عدالت اجتماعی می‌داند .

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه آنچه باعث نگهداری یک حکومت می‌شود، عدالت است، افزود: ۵ اصل قانون اساسی ما اشاره به مسأله عدالت دارد که همان هدف انبیا در راستای کرامت و ارزش‌های انسانی است بنابراین عدالت یک مقوله عام است و «قسط» در حوزه عدالت اجتماعی نمود پیدا می‌کند .

راهکار ایجاد عدالت

وی بالا بردن سطح آگاهی عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات را راهکاری برای ایجاد عدالت دانست و افزود: تأمین حقوق همه‌جانبه افراد «تساوی همه در برابر قانون» از مؤلفه‌های عدالت در یک نظام است .

کیانی با اشاره به تبعیض‌های موجود در زمان طاغوت بیان کرد: در آن زمان آموزش همگانی وجود نداشت و هر کسی امکان تحصیل برایش مهیا نبود و مصداق عینی عدالت پس از انقلاب می‌توان به آموزش و پرورش رایگان برای همه مردم بدون اجحاف برخی اشاره کرد .

این فعال فرهنگی با بیان اینکه ضعف‌هایی در مدیریت و مدیران در هر جامعه‌ای وجود دارد، افزود: در حال حاضر سیاه‌نمایی‌هایی صورت می‌گیرد که مردم تصور کنند عدالت‌اجتماعی در کشور رعایت نمی‌شود .

ابزار نظارتی بر ایجاد عدالت

وی با اشاره به طرح مسکن مهر که در دولت نهم و دهم اجرایی شد و هدفش عدالت اجتماعی بود، امر به معروف و نهی از منکر را نظارتی بر ایجاد عدالت عنوان کرد و ادامه داد: در نظام اسلامی مهمترین مصداقی که در حوزه عدالت اجرا شده، عدالت سیاسی است، ارتباط فرد با مسئولان و مشارکت در حق سرنوشت از مواردی بوده که در نظام دیکتاتوری هیچ جایی نداشت .

وی اجرا شدن قانون اساسی را زمینه‌ساز ایجاد عدالت عنوان کرد و با بیان اینکه اگر قانون اساسی در جامعه رعایت شود به تبع آن عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در هیچ جامعه‌ای عدالت ۱۰۰ درصد اجرا نمی‌شود، حتی در حکومت امام علی(ع) که نمونه اجرای عدالت است نیز کارشکنی‌هایی وجود داشت به طوریکه حضرت، عثمان‌بن‌حنیف استاندار بصره را به علت کارشکنی مورد مجازات قرار داد و حکم شلاق برایش اجرا شد .

کیانی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب خواهان اجرای عدالت در همه عرصه‌ها هستند، اضافه کرد: باید توجه داشت خدماتی که در جمهوری اسلامی انجام می‌شود را هم باید مطرح کرد نه اینکه تنها بر سر نقاط ضعف انگشت گذاشته شود و در فضای مجازی و رسانه در کنار بیان نقاط ضعف، نقاط قوت و دستاوردهای انقلاب را هم بیان کرده و در کنار رعایت خطوط قرمز و انتقاد به مدیران به جنبه‌های مثبت هم پرداخته شود .

دبیر مجامع بسیج استان همدان نیز گفت: انقلاب اسلامی ایران در ابعاد مختلف خود اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... حاصل شکنجه‌ها، زحمات و شهادت هزاران نفر است تا به جامعه بشریت، الگویی از جامعه عادل را معرفی کرده و به نمایش بگذارد .

ایوب حضرتی با بیان اینکه عدالت در دو بخش ساختاری و فرهنگی قابل توضیح است، افزود: متأسفانه سیاست‌زدگی در همه ادوار و دولت‌ها باعث توجه اندک و یا عدم توجه به بخش‌های دیگر کشور شده است . گاهی این سیاست‌زدگی بر بخش‌های دیگر به قدری است که یک فرد سیاسی در ذهن آحاد مردم یک مصونیت دارد و این مهم از لحاظ فرهنگی در کشور امری پذیرفته شده است .

انتساب عدم تحقق عدالت به سیستم قضا

وی با بیان اینکه گاهی عدم تحقق عدالت در کشور منتسب به سیستم قضاست، ادامه داد: آنچه در این بین سوال است نسبت دستگاه قضا به دستگاه قانونگذار است، نمایندگان و مسئولان حاضر در مجلس تا چه اندازه به قوانین شرعی و قانونی مردم اشرافیت دارند تا بتوانند برای دستگاه قضا قوانین به‌روزی را تصویب کنند.

حضرتی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مجری عدالت در کشور همچون دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات، شورای حل اختلاف، دستگاه قضا در کشور از تعدد بالایی برخوردار است، گفت: آیا پس از گذشت ۴۰ سال از حیاط انقلاب نباید تغیبراتی در ساختار آنها ایجاد شود؟ تا چه زمان روش ناکارآمدی ساختاری ادامه خواهد داشت؟ نسبت دستگاه قضا به نظام آموزشی یکی دیگر از موضوعات قابل طرح در بحث عدالت است، تا چه اندازه به آحاد مردم به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان در سیستم آموزش رسمی کشور همچون آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی کشور قوانین لازم آموزش داده شده است تا عدالت در جامعه حکفرما شود .

وی افزود: تلاش اکثر دولت‌ها بر تحقق عدالت اجتماعی است اما در این بین تحقق عدالت آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... چه می‌شود یکی از مؤلفه‌های عدالت اجتماعی حقوق شهروندی است اما باید توجه کرد تا چه اندازه عدالت در مباحث دیگر نیز اجرا شده است .

حضرتی با بیان اینکه تا چه اندازه ساختار نظام اسلامی ما در راستای تحقق عدالت طراحی شده است، اضافه کرد: یکی دیگر از سوالات قابل ذکر در بحث عدالت بررسی متولی و اصلاح برخی قوانین و روش‌های ناکارآمدی ساختاری در بحث عدالت است .

وی ادامه داد: موفقیت نظام اسلامی همواره دارای چند مؤلفه است که از این میان می‌توان به استکبارستیزی، تحقق فرهنگ اسلامی، رفاه و سازندگی و عدالت اشاره کرد که سه مورد اول تا حدودی در همه دولت‌ها انجام پذیرفته است اما در بحث عدالت باید گفت که هیچ دولت و نظامی 100 درصد نتواسته است کارنامه خوبی از عملکرد خود در این حوزه ارائه دهد .

سیستم قضا بین خود و دیگران دیوار بلند نکشد

دبیر مجامع بسیج استان همدان اظهار کرد: سیستم قضا نباید یک دیوار بلند بین خود و دیگران بکشد بلکه از نخبگان فقهی و دانشگاهی بهره گرفته و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را تقویت بخشد همچنین آشنایی با قوانین بین‌الملل و دانش روز می‌تواند در این بین مهم و موثر واقع شود .

وی با بیان اینکه معاندین انقلاب به دنبال ضربه زدن به این نظام اسلامی هستند، اضافه کرد: شیپور رسانه غرب بر روی کشور ماست و کوچکترین تخلف در کمتر از چند ثانیه در جهان پخش می‌شود، آنچه در این بین مهم است اطلاع‌رسانی و برخورداری از یک رسانه قوی برای گزارش عملکرد این دستگاه مجری عدالت است .

یک فعال فرهنگی و سیاسی در همدان نیز اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «سه امر نیاز همه مردم است، امنیت، عدالت و رفاه» که اگر تأمین شود زندگی عادلانه در جامعه اتفاق خواهد افتاد بنابراین اگر بر همین اساس بر انقلاب اسلامی نگاه شود، این انقلاب در محور عدالت در کلان حرکت درستی داشته است، انقلاب‌های بزرگ دنیا همچون انقلاب روسیه، فرانسه، الجزایر و چین با شعارهایی بر مبنای عدالت خواهی و آرمان‌های آن جوامع آغاز می‌شود اما پس از مدتی از مسیر عدالت دور افتاده و در همان زمان با وجود رهبران خود مضمحل شده و هضم می‌شود اما انقلاب شکوهمند اسلامی که با شعار‌های آرمان‌گرایانه و برای اهداف بزرگی که امام خمینی(ره) بر اساس دستورات خداوند و شرع مقدس اسلام آن را طراحی و مردم را به صحنه آورد، پیروز شد .

سعید نظری اضافه کرد: امروز پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، شاهد آن هسیتم که عدالت‌خواهی در سطح کلان خود خوب پیش رفته اما در مرحله سوم انقلاب که دولت اسلامی است، توقف و گیر کرده‌ایم چرا که گاهی برخی عدالت را رعایت نکرده‌اند که این بی‌عدالتی می‌تواند از سوی مردم یا حاکمیت باشد .

نظری ادامه داد: پس از گذشت ۱۲ دولت اسلامی هر جایی پیشرفتی حاصل شده، عدالت به معنای واقعی تحقق یافته و مردم مزه شیرین عدالت را حس کرده‌اند و عکس این قضیه، آنجایی‌که ناعدالتی بوده و مردم دلسرد شده‌اند، انقلاب از حرکت ایستاده است .

عدم تحقق 100 درصد عدالت

وی اظهار کرد: یکی از آسیب‌های مرحله سوم انقلاب، عدم تحقق 100 درصد عدالت است و این تنها مختص به دولت کنونی نیست اما از آنجا که عدالت بحثی فراگیر و مختص به دولت‌ها نیست، توانسته‌ایم در ابعاد مختلف اسلامی همچون جامعه اسلامی و تمدن جهانی جلو رفته و در جاهایی سبقت بگیریم اما انقلاب ما همچون قطاری است که باید اجزای آن هماهنگ و متوازن با یکدیگر حرکت کند و اگر عدالت به معنای واقعی در کشور اجرای شود، انقلاب اسلامی با سرعت به حرکت خود ادامه می‌دهد و از پیچ‌های حساس خود که همان بی‌عدالتی‌ها شامل اختلاس، حقوق‌های نجومی و اختلاف‌های طبقاتی و ...  است، عبور می‌کند .

نظری یادآور شد: در این مقطع زمانی باید آسیب‌شناسی کرد و مباحث و موانع پیشروی عدالت و حرکت رو به جلوی کشور را شناخت و سعی در رفع آن کرد که در این میان رهبری همواره پیشرو بوده‌ و راه‌ها را مشخص کرده‌اند که در صورت عمل به آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد .

وی با بیان اینکه این انقلاب به اندازه کافی دشمن دارد، افزود: باید هموراه انتقاد سازنده و منصفانه در جامعه وجود داشته باشد و نقاط قوت و ضعف دولتمردان و مسئولان در کنار یکدیگر ذکر شود، باید مردم را امیدوار کرد اما نه با دروغ و غلو!

نظری با بیان اینکه ایران در عرصه علمی پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته به طوریکه پیشرفت‌های عرصه فضایی، هسته ای، پزشکی و نظامی نسبت به ادوار گذشته تغییرات چشمگیری داشته است، اضافه کرد: در حال حاضر برخی پیشرفت‌های علمی کشور در حال رقابت با کشور‌های بزرگ دنیاست، به عنوان مثال ایران در حوزه نانوتکنولوژی در رتبه هشتم دنیا قرار دارد .

وی خاطرنشان کرد: برخی علوم از همان ابتدا در برخی کشور‌ها همچون آمریکا، روسیه و چین و فرانسه پیشتاز میدان بوده اما عرصه علم و دانش گسترده است و ایران در برخی عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد که این خود نمونه بارز عدالت است و بسیاری از انسان‌ها می‌توانند به این مهم دست یابند .

نظری ادامه داد: موفقیت ایرانیان در عرصه‌های مختلف علمی و اقتصادی باعث رشد و شکوفایی هر چه بیشتر کشور و تکیه بر توان و تولید داخل می‌شود، مصداق بی‌عدالتی،‌ بی‌بصیرتی، ظلم و زیاده‌خواهی است؛ بر اساس روایات، احادیث و آیات، بی‌بصیرتی آن زمان اتفاق می‌افتد که حب دنیا، حب قدرت، جاه و مال و شهوت‌پرستی در یک جامعه رواج می‌یابد و آن هنگام که این ارزش‌های ناپسند در انسان جمع می‌شود، انسان احساس قدرت کرده و ناعدالتی به راحتی صورت می‌گیرد .

وی اظهار کرد: با ترویج بی‌عدالتی و بی‌بصیرتی در یک جامعه، حقوق‌های نجومی امری ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد و مردم با مشاهده این ناعدالتی‌ها دلسرد شده و از سرعت حرکت انقلاب در مسیر اصلی خود می‌کاهد .

نشانه‌های ناعدالتی

نظری با بیان اینکه عدالت یعنی هر چیز در جای خود قرار گیرد، اضافه کرد: حقوق‌های نجومی، اختلاس‌ها، تبعیض و اختلاف طبقاتی، بازگشت مجدد بازنشستگان به پست‌های دولتی همگی نشانه ناعدالتی است که متأسفانه چند سالیست شاهد بازگشت مجدد بازنشستگان به پست‌های دولتی هسیتم که این خود نمونه بارز بی‌عدالتی است در حالیکه حکومت می‌تواند از برخی وزرا و بازنشستگان که دارای کارنامه و سابقه درخشان دولتی بوده‌اند به عنوان مشاوران عالی رتبه در حکومت استفاده کند نه اینکه فرصت و زمینه اشتغال چندین جوان کارآمد و تازه نفس را از آنها سلب کند .

نظری با بیان اینکه «نفوذ» به عنوان یک عامل خطرناک و اوج بی‌عدالتی است، گفت: نفوذ از روش‌های مختلف وارد می‌شود و سرعت حرکت قطار انقلاب در ابعاد مختلف را کُند می‌کند، نفوذ پس از ورود، تخم خطا و انحراف را می‌کارد و نتیجه عینی آن چیزی جز ظلم نخواهد بود.

مسئول تحلیل سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست اظهار کرد: برای تعریف عدالت باید نگاهی به پارادایم انقلاب و جمهوری اسلامی داشته باشیم، باید بدانیم انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی جداست، هرچند انقلاب، جمهوری اسلامی را پیش می‌برد اما ممکن است خدای ناکرده آینده‌ای پیش بیاید که انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی جدا شود بنابراین جمهوری اسلامی باید تداعی‌کننده‌ انقلاب باشد .

کمیل سرمدی افزود: می‌توانیم برای شناخت بهتر از اپیستمیولوژیک استفاده کنیم؛ در ابتدا مکتب محبت تحت عنوان حکمت‌الاشراق مطرح شد که یکسری حکومت‌ها را در دنیا منع و به دنبال آن تمدن‌هایی را با عقب‌ماندگی‌های موجود ایجاد کرد که این تمدن‌ها تبعیض را در بشریت به وجود می‌آورند و در مقابل آن حکمت غرب به وجود آمد که ماتریالیست دیاتکنیک بود که مکتب محبت را شکست داد و به عنوان پارادایم مطرح در دنیا معرفی شد .

وی ادامه داد: زمانی‌که این پارادایم در اوج خود بود، انقلابی رخ داد که امتداد آن ۱۴۰۰ سال پیش استارت خورده بود، آن انقلاب، انقلاب اسلامی بود که بنیان آن را نه پیامبر اکرم(ص) بلکه حضرت آدم پایه‌گذاری کرد و توانست انسانیت را رشد دهد و رو به کمال ببرد بنابراین در این پارادایم تکامل از هر چیزی مهمتر است چرا که رشد در آن به معنای نزدیکی به خداوند است .

عدالت فرصت برابر برای رشد

سرمدی با اشاره به اینکه عدالت فرصت برابر برای رشد است، اذعان کرد: عدالتی باید ساخت که ژن‌های خوب و بد همه باهم در آن رشد یابند، ما در انقلاب اسلامی به دنبال مبنی قرار دادن حکومتی این‌چنین هستیم . از حکومت دیکتاتور به جایی رسیدیم که هر ایرانی در هرجای دنیا می‌تواند به اوج برسد، برای مثال یک فرد می‌تواند درس بخواند و مجتهد شود و مملکت را در دست بگیرد یا در دانشگاه‌ها دکتری بگیرد و موفق شود .

وی اعلام کرد: انقلاب به سه ستون بستگی دارد؛ اول معنویت است و ارکان بعدی آزادی و استقلال است و تا زمانی‌که استقلال نباشد آزادی و عدالت شکل نخواهند گرفت و وقتی پیوسته اقتصاد نفتی داشته باشیم و کشورهای بیگانه مقاصد خود را بر ملت ایران تحمیل کنند، استقلال خود را از دست خواهیم داد در نتیجه مردم با احساس کردن تبعیض انقلاب را تحمل نخواهند کرد .

وی در ادامه در مورد تحقق عدالت در جمهوری اسلامی گفت: تحقق عدالت دو نوع نظارت را می‌طلبد؛ اول نظارت درونی و بعد نظارت بیرونی؛ نظارت درونی مانند کسی که مجتهد شده است، نباید کاری کند که عدالت کشور زیر سوال برود به طوریکه با توجه به کم‌کاری‌های رسانه امروز شاخصه‌ عدالت در حال افول استو  در مقابل هم تقوای سیستمی را می‌طلبد .

این دانشجوی فعال افزود: باید قوانینی وجود داشته باشد که تحقق عدالت را ایجاد کند؛ مانند قانون شفافیت به معنای روشن‌سازی تمام اتفاقات بین دولتمردان برای مردم است، این عدالت در حکومت حضرت علی(ع) نیز وجود داشته است.

سرمدی با اشاره به اینکه مهر محرمانه به این منظور ساخته شد که مسائلی در کشور وجود دارد که اگر مردم بدانند دشمنان نیز می‌فهمند که با فهمیدن دشمن خسارت نیز وارد می‌شود، اظهار کرد: آمریکا را دشمن خود می‌دانیم اما زمانی‌که با کشورهای زیرمجموعه‌ این نظام قرارداد می‌بندیم می‌بینیم مهر محرمانه می‌خورد و در کشور خارجی می‌توان به آن دسترسی داشت اما مردم که باید بدانند مسئولان کشورشان این پول‌ها را چکار می‌کنند از آن بی‌خبر هستند . به هر حال ما از حکومت دیکتاتور قبل به اینجا رسیده‌ایم و در زمینه‌های مختلفی پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌ایم .

مسئول تحلیل سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه پزشکی همدان اظهار کرد: در این انقلاب برآیند روبه‌ رشدی داشتیم اما متأسفانه در جنگ رسانه‌ای این قضیه را باختیم یعنی رسانه‌ها آنقدر از انقلاب سیاه‌نمایی می‌کنند که مسائل مهم گفته نمی‌شود.

مصادیق موجود در بی‌عدالتی

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مصادیق موجود در بی‌عدالتی عدم برابری حقوق، شغل و زحمت است بعضی‌جاها خیلی بیشتر و برخی جاها خیلی کمتر است برای مثال سالانه افراد بسیار زیادی درس می‌خوانند تا در کنکور قبول شده و وارد پزشکی شوند اما ما می‌بینیم که این شغل، حقوقی بیش از زحمت دارد و این مسبب افزایش سیل افراد به این رشته، بیشتر از حد جامعه است اگر این شغل و حقوق برابر بود افراد برحسب علاقه به سوی آن می‌رفتند .

وی با اشاره به تحقق بی‌عدالتی در رشته دانشگاهی تصریح کرد: اگر تمام حقوق‌ها برابر باشد همه‌ به سمت مشاغل ساده‌تر سوق پیدا خواهند کرد. کسی که چند سال زحمت می‌کشد و درس می‌خواند دیگر توقع ندارد برود در روستاها طبابت کند و می‌خواهد وارد بهترین بیمارستان‌ها شود .

وی با اشاره به اینکه در کشور ما درآمد پزشکان مخالف وظیفه‌ آنهاست و پزشک هرچه بیمار بیشتری را ویزیت کند، در‌آمد بیشتری کسب می‌کند، افزود: ارتقاء نظام سلامت برای یک پزشک برابر است با ضرر اقتصادی، می‌توانیم این مسأله را تغییر دهیم و بگوییم هر چقدر سلامت بیشتر باشد درآمد پزشک نیز بیشتر است . چرا این مقدار پولی که به بیمه می‌دهیم، به عنوان حقوق به پزشکان نمی‌دهیم تا سرپرستی و درمان یک منطقه یا چند نفر را به عهده بگیرد؟

سرمدی به عوامل ایجاد ناعدالتی در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: شفاف‌سازی برای مردم باید اتفاق بیفتد، نماینده‌ای که با دادن غذا و امکانات دیگر برای جمع کردن رأی تلاش می‌کند بعد از رسیدن به قدرتی که بر اساس تخصص به دست نیاورده، در بحث تنظیم قوانین عادلانه کاری از پیش نمی‌برد .

وی درباره عدالت آموزشی نیز اظهار کرد: چیزی را جلو می‌بریم که در آن مافیا ایجاد می‌شود؛ برای مثال همین کنکور سراسری در کشور، یک قانون مافیاپذیر است. یعنی یکسری افراد که کنکور را مطالعه کرده و به سبک آن مسلط شده‌اند، مراکزی را با عناوین مختلف برای آن تأسیس می‌کنند و از این راه افراد را وارد دانشگاه‌ها می‌کنند و این پول زمینه‌ و پشتیبان انتخاباتی را فراهم می‌آورد .

سرمدی ادامه داد: این پول‌ها وارد مدیاکراسی می‌شود، یعنی دیکتاتوری رسانه، رسانه‌ای که با گفتن دروغ به مردم می‌گوید این فرد صلاحیت قبول شدن در انتخابات را دارد و دیگری ندارد، زمانی هم که فرد مورد نظر وارد کار می‌شود، کنکور را مشکل‌دار تلقی کرده و حذف آن را به چند سال بعد موکول می‌کند .

وی با اشاره بر سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مسائل در کشور ما مانند زخمی هستند که پشه در حال نشتن روی آن است، افزود: خود نتوانستیم مسائل انقلاب را به خوبی آموزش دهیم و الان باید شاهد مسائلی چون دختران خیابان انقلاب تهران باشیم .

سرمدی با اشاره به اینکه در ایران قوه‌ قضاییه بسیار خوبی وجود دارد که تا به امروز افراد فاسد زیادی چه از لایه‌های بالا و ثروتمند و چه از لایه‌های پایین را دستگیر و بسزای کار خود رسانده، گفت: طبیعی است که تخریب قوه‌ قضئییه بیشتر باشد و خیلی از رسانه‌ها بر ضد این قوه بتازند اما این باعث نمی‌شود که ضعف‌های این قوه‌ را نبینیم، مغالطه‌ای تحت عنوان مغالطه‌ای جعبه‌ سیب وجود دارد که می‌گوید «اگر در یک جعبه‌ سیب یک سیب خراب وجود داشته باشد تمام آن جعبه را تحت تأثیر گذاشته و سیب‌های دیگر هر چند سالم بوی بد می‌گیرند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی عدالت رسانه‌ای نداریم در این عدالت بخشی، خود ما و در بخشی هم از بیرون مقصر هستند و تقصیر ضعف ماست که باعث می‌شود این عدالت از بیرون اعمال شود. مشکلات اصلی کشور در حال حاضر زلزله‌زدگان و ۶ میلیون بیکار هستند که با وجود این مسائل رسانه به مسائل حاشیه‌ای مانند مطرح کردن دختران خیابان انقلاب و تخلفات قاری طوسی می‌پردازد که این عدم عدالت رسانه‌ای را می‌رساند .

مسئول فرهنگی سپاه ناحیه همدان نیز گفت: عدالت هم ریشه‌ اسلامی مذهبی و هم ریشه‌ سیاسی اجتماعی دارد؛ در تعریف مفهوم عدالت باید گفت عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیزی سرجای خودش و اینکه هر کسی با توجه به شأن و منزلتش در جایگاه خود قرار داشته باشد، این مسأله در فضای دینی و آموزه‌های دینی ما قرار دارد .

صادق نظری افزود: یکی از شباهت‌‌های انقلاب ما با انقلاب‌های شرقی و غربی آن است که مردم اعتراض کردند و جنگیدند تا به حق و خواسته‌ خویش رسیدند. نباید سلیقه و نظر شخصی خود را در تعریف انقلاب و عدالت دخالت دهیم .

دولت در نوک پیکان انتقادات در بی‌عدالتی‌ها

وی اظهار کرد: در بی‌عدالتی‌ها دولت در نوک پیکان انتقادات است؛ به عنوان مثال در فضای سازمان‌ها حتی سپاه، حوزه‌ علمیه و دانشگاه‌ها بی‌عدالتی وجود دارد اما ‌آن‌چیزی که وجود دارد و خیلی بد است توجیه آن بی‌عدالتی است . کسانی‌که درصدد توجیه بی‌عدالتی هستند خود ذی‌نفع این بی‌عدالتی هستند، کسی که نفعی نبرد، دفاعی هم نمی‌کند .

نظری تصریح کرد: در این نگاه افرادی که خود را مستحق‌تر به امر عدالت می‌دانند و اگر کسی هم معترض شد بحث ذخیره نظام بودن اشخاص را مطرح می‌کند صورت‌مسأله را پاک می‌کند . در بخش‌هایی هم سازمان‌ها خود در بی‌عدالتی نقش دارند زمانی اعلام شد که بانک‌ها نمی‌توانند به کارمندان خود وام قرض‌الحسنه دهند اما بعدها فهمیدیم بانک‌ها با یکدیگر برنامه‌ریزی کرده بودند که مبنی بر دادن وام به کارمندان یکدیگر بود .

وی ادامه داد: در این فضا عدل و ظلم در برابر یکدیگر هستند، در جاهایی هم مظلوم باید حرکت کند و ظلم وارده بر او به گونه‌ای تقصیر خودش است بنابراین اعتراض به بی‌عدالتی لازم است .

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: