• سه شنبه ۱ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 973-293-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : گفتگو

در ماه رمضان به فکر ترک "چای" نیفتید

مدیر طب‌سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان به روزه‌داران اهل چای توصیه کرد: چای کمرنگ مصرف کنید چر اکه چای باعث افزایش ادرار و کاهش مایعات بدن می‌شود و در ماه مبارک رمضان به فکر ترک مصرف چای نیفتی چرا که دچار مشکلات ناشی از ترک می‌شوید.

دکتر مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه روزه باعث غلبه گرما و خشکی در بدن می‌شود و در واقع خلط صفرا را افزون می‌کند و این حرارت ایجاد شده، به تدریج در تمام عروق و منافذ بدن رسوب کرده، اخلاط غلیظ و فاسد را سوزانده و دفع می‌کند، اظهار کرد: روزه‌داری اگر با شرایط آن همراه باشد، بدن را پاکیزه و سبک می‌کند و حتی اثری عمیق‌تر از انواع درمان‌های پاک‌کننده مانند حجامت و فصد و خوردن مسهلات دارد بنابراین روزه‌داری می‌تواند پیشگیری‌کننده و درمان‌کننده هر بیماری باشد

وی درباره کاهش تشنگی در ماه رمضان گفت: روزه‌داری و گرسنگی باعث افزایش صفرا در بدن می‌شوند و این امر پیامدهایی مانند عطش کوتاه‌مدت و لاغر شدن میان‌مدت و بلندمدت را درپی دارد و بدیهی است کسانی‌که بدن کم آب‌تری دارند همچون افراد لاغر و به ویژه لاغرهای گرم مزاج نسبت به این مشکلات حساس‌تر هستند و به همین جهت باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه پرخوری در سحر یکی از عوامل تشنگی در طول روز است، خاطرنشان کرد: یکی از بهترين روش‌ها براي كم كردن تشنگي استفاده از خوراكي‌هايي است كه طبع خنك يا سردي دارند و به اصطلاح ضدصفرا بوده  وحرارت كبد را فرو مي‌نشانند و شايد از بهترين آنها، شربت خاكشير است كه از قديم هم در اين ماه مبارك، مورد اقبال ايراني‌ها بوده است به طوریکه اضافه کردن چند قطره آب ليموترش تازه يا آبليمو، تأثير شربت خاكشير را افزايش مي‌دهد و اضافه کردن کمی تخم‌شربتی یا تخم ریحان به این گونه شربت‌ها، به کاهش ضعف روزه‌داری هم کمک شایانی می‌کند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با اشاره به اینکه كساني‌كه طبع بسيار گرمي دارند، مي‌توانند به هنگام سحر كمي آبغوره يا سركه را با آب مخلوط کرده و ميل كنند، یادآور شد: یک روش مناسب ديگر این است که عرق كاسني و شاه‌تره را به نسبت مساوی مخلوط کرده و در یخچال گذاشته و در فاصله افطار تا سحر به جاي آب خوردن مصرف شود که این کار، تشنگی طول روز را بسیار کم می‌کند.

وی تصریح کرد: کسانی‌که در طول روز بدنشان داغ شده و دچار عطش شدید می‌شوند، می‌توانند هر شب یک قاشق مرباخوری پودر تخم‌گشنیز را در نصف لیوان آبغوره بی‌نمک ریخته و آن را در یخچال گذاشته و سحر آن را صاف و آبغوره را کم کم میل کنند. چنانچه بین افطار تا سحر دو یا سه ليوان از شربت عسل و آبلیموی طبیعی مصرف شود، رطوبت کافی برای بدن تأمین شده و کمبود آب بدن و افزایش حرارت و غلبه تشنگی در اثر روزه‌داری پیش نخواهد آمد.

این پزشک طب‌سنتی در همدان با اشاره به اینکه مصرف زیاد گوشت قرمز هم می‌تواند باعث افزایش صفرا و تشنگی شود، خاطرنشان کرد: البته افرادی که سابقه کم‌خونی، ضعف و یا افت فشارهای مکرر دارند از این قاعده مستثنی هستند.

وی با تأکید بر اینگه پرهيز از غذاهاي سرخ کردنی و غذاهای بسیار چرب، شور، شيرين، تند و پرادویه هم فراموش نشود، اظهار کرد: حلیم، کله‌پاچه و ماهی از جمله غذاهایی هستند که تشنگی را زیاد می‌کنند. مصرف ادویه، فلفل و سیر را در غذاهای این ماه و به ویژه سحر کاهش یابد و چای، قهوه و کاکائو هم به علت خاصیت ادرارآوری خود می‌توانند تشنگی را بیفزایند همچنین اگر روزه‌دار خود را عادت دهد که حداقل در وعده سحر از غذاهای خام همچون آب عسل، مغزهای خام، میوه‌ها، خرما، زیتون، خشکبار و جوانه‌ها استفاده کند، بسیاری از مشکلات او مرتفع خواهد شد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با تأکید بر اینکه مصرف آب یخ گرچه در ابتدا و در ظاهر تشنگی را فرو می‌نشاند اما در نهایت باعث تشدید تشنگی می‌شود، گفت: بهتر است افراد از خوابیدن بلافاصله بعد از سحری، به ویژه اگر غذاهای با طبع گرم مصرف کرده‌اند، پرهیزکنند اما خواب قیلوله(قبل از اذان ظهر) رطوبت مناسبی برای بدن فراهم می‌کند و باعث افزایش نشاط در انجام اعمال عبادی نیز می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم از خواب بیش از حد در سایر زمان‌ها پرهیز کنید.

وی با اشاره به اینکه دوش گرفتن در طول روز باعث کاهش حرارت بدن می‌شود اما دقت کنید که برای این کار از آب ولرم استفاده شود چراکه آب سرد باعث تنگ شدن منافذ پوستی و احتباس گرما در بدن شده و باعث می‌شود عملا بدن داغ‌تر شود، اضافه کرد: کسانی‌که به هر علت دچار تشنگی شدید در این ماه می‌شوند، بهتر است بعد از نماز ظهر و عصر دوش گرفته و ساعتی را در مکانی خنک استراحت کنند و پس از برخاستن از خواب، خواهند دید که چندان اثری از آن تشنگی باقی نمی‌ماند گرچه این کار ممکن است ضعف ناشی از گرسنگی را افزایش دهد بنابراین توصیه می‌شود از دوش گرفتن با آب خیلی گرم پرهیز کنید چرا که باعث افزایش تشنگی و ضعف خواهد شد.

این متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه استفاده از میوه‌های آبدار و خنک مثل هندوانه، خیار، هلو و آلبالو و و غذاهای لعاب‌دار مانند کدو، شیر و فرنی و سبزی‌هایی مثل کاهو و خرفه هم به کاهش تشنگی کمک می‌کند، یادآور شد: در صورتی‌که اهل چای هستید، چای کمرنگ مصرف کنید چر اکه چای باعث افزایش ادرار و کاهش مایعات بدن می‌شود البته در ماه مبارک به فکر ترک مصرف چای نیفتید چرا که دچار مشکلات ناشی از ترک می‌شوید بنابراین برای چنین کاری باید از چند ماه قبل و به صورت تدریجی اقدام کنید.

وی اضافه کرد: همچنین در صورتی‌که اهل دمنوش هستید، دمنوش‌های با طبع سرد و یا معتدل مصرف کنید و از مصرف دم‌نوش‌های گرم مانند دم‌نوش نعناع، بابونه و اسطوخودوس پرهیز کنید چرا که این عرقیات باعث افزایش حرارت بدن و به دنبال آن تشنگی می‌شوند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: