• یکشنبه ۱۳ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 973-1092-5
  • خبرنگار : 8112
  • منبع خبر : گفتگو

رئیس جهاددانشگاهی همدان:

امام(ره) با "خودسازی" مسیر سیاست را بی لغزش طی کردند

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان گفت: آن چیزی که باعث شد حضرت امام(ره) هدایت امت اسلامی را عهده دار شوند و کمترین لغزش در مسیر پر فراز و نشیب سیاست نداشته باشند، "خودسازی" بود

اکبر اسدی در گفت و گو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) جزئی از اندیشه کلام و متاثر از ابعاد مختلف اندیشه های ایشان است و از آنجا که امام راحل شخصیت چند بعدی داشتند و آثار متعددی در حوزه های عرفان، اخلاق، فلسفه، سیاست و ... از ایشان برجای مانده است و به علت اینکه ایشان بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشتند، بدیهی است که اندیشه سیاسی ایشان تمام مفاهیم که در حکومت کاربرد داشته را دربرمی گیرد.

 وی افزود: محوری ترین مفاهیم اندیشه سیاسی امام(ره) شامل رابطه دین و سیاست، عدالت، استقلال و آزادی، قانون مداری و قانون گرایی، وحدت مسلمانان، احیای هویت ملی و اسلامی، استکبارستیزی، دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان و محرومان است و بی شک یکی از بهترین الگوها در دوران معاصر که مجموعه ای از خداجویی، صداقت، صفا و صمیمیت، ایثار و فداکاری و شجاعت را می توان در آن خلاصه کرد و دید، حضرت امام خمینی(ره) است. 

اسدی ادامه داد: در این راستا یکی از اصول مهمی که هم در قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب همواره در رفتار امام(ره) متجلی بود، ایمان به خدا و توکل بر او بود که این مهم تمام شئون زندگی امام(ره) را دربرمی گرفت و اصولا امام(ره) جز رضای خدا و خشنودی او چیز دیگری در ذهن نداشته اند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال وقتی ایشان در هواپیما مسیر فرانسه به ایران را طی می کردند در آن حالت خوف و رجائی که شاید برای هر کسی به وجود می آید و هر لحظه هواپیما می توانست مورد اصابت قرار گیرد و از طرف دیگر مردم ایران که غرق در شعور، شور و نشاط و آماده استقبال از ایشان بودند، خبرنگاری از ایشان می پرسد چه احساسی دارید؟ که امام(ره) در پاسخ می فرمایند "هیچ احساسی ندارم" و این نشان دهنده عظمت وجودی حضرت امام(ره) و نوع نگاه ایشان به موضوعات مختلف بود که هیچ چیزی جز رضای خداوند متعال برایشان اهمیت نداشت و به صورت کلی می توان گفت اعتقاد به خدا و توکل بر او باعث شده بود که امام از هیچ کس و هیچ چیزی نترسند و سریع مواضع خودشان را نسبت به موضوعات مختلف بیان کنند به طوریکه دوست و دشمن به راستی و صداقت ایشان اعتراف می کنند.

رئیس جهاددانشگاهی همدان در ادامه سخنانش تصریح کرد: آن چیزی که باعث شد حضرت امام(ره) هدایت امت اسلامی را عهده دار شوند و کمترین لغزش در مسیر پر فراز و نشیب سیاست نداشته باشند، "خودسازی" بود به طوریکه خودسازی امام(ره) در جوانی در سیر و سلوک و عرفان بود که آثار برجای مانده از ایشان هم گواه همین موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: ایشان تقریبا در دوران میانسالی دغدغه اصلی شان اخلاق بود و می شود گفت در دوران کهولت و پیری، تقریبا بعد از سال 1341 که 63 سال داشتند، به صورت رسمی وارد عالم سیاست شدند و با توجه به اینکه اصل و اساس شخصیت حضرت امام(ره) مبتنی بر عرفان و اخلاق بود، در عالم سیاست که اغلب سیاستمداران در آن دچار لغزش شده و می شوند و عاقبت خوبی پیدا نکردند، حضرت امام(ره) در این عرصه موفق شدند و توانستند امتی را با خود همراه کنند.

وی افزود: آن چیزی که شاید بعد از رحلت امام(ره) مورد غفلت واقع شده و مقام معظم رهبری هم بر این نکته در فرمایشات خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاکید داشتند، "دنیاگرایی" و "تعلقات دنیوی" بوده که به صورت خاص در بین مسئولان رواج پیدا کرده است.

اسدی با بیان اینکه امام راحل با مردم و مخاطبان ارتباط دلی داشته و بدین صورت ارتباط برقرار می کردند، گفت: در پس این ارتباط دلی، ایمان به خدا و انگیزه خدایی داشتن بود که مردم و مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار می دادند به طوریکه ایشان با انگیزه الهی با مردم ارتباط برقرار می کردند و همه اقشار جامعه از دانشگاهیان گرفته تا کارمندان و کارگران را تحت تاثیر قرار می دادند.

به گفته رئیس جهاددانشگاهی همدان، ایمان به خدا و انگیزه الهی داشتن در تمام شئونات زندگی حضرت امام خمینی(ره) جاری و ساری بود به طوریکه دوست و دشمن بر صداقت و اخلاق خوب ایشان اذعان داشتند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: