• شنبه ۲۱ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
  • دسته بندی : شهرستانها
  • کد خبر : 977-10897-5
  • خبرنگار : 81113
  • منبع خبر : گفتگو

پدیده تک‌سرنشینی معضلی اساسی در ترافیک

یک کارشناس اجتماعی در نهاوند گفت: در حال حاضر بخش عمدهای از سفرهای داخلی شهری و برونشهری با خودروهای شخصی انجام می‌گیرد که تعداد بسیار زیادی از آنها خودروهای تک‌سرنشین هستند که این امر زمینه را برای افزایش ترافیک و آلودگی هوا فراهم می‌کند و ضرورت دارد برای حل این موضوع چاره‌اندیشی شود.

مهرداد هوشمند در گفتوگو با ایسنا، منطقه همدان، افزود: امروزه استفاده از خودروهای شخصی به ویژه به صورت تک‌سرنشین روز به روز در حال افزایش است که این امر مشکلاتی را از نظر فرهنگی، اجتماعی و روانی در جامعه ایجاد خواهد کرد و تأثیرات نامطلوبی در مدیریت شهری و برنامه‌ریزی‌های حمل‌ونقل به وجود خواهد آورد بنابراین با برنامه‌ریزی‌های مناسب و بهره‌گیری از راهکارهای لازم باید مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو و اتوبوس ترغیب کنیم تا گرایش به استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد.

وی ادامه داد: آموزش مردم و افزایش دانش و اطلاعات آنها از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پایبندی به رعایت آنها و استفاده درست و مطلوب از خودروها نقش مهمی در مدیریت و برنامه‌ریزی‌های شهری و کاهش مشکلات ترافیک خواهد داشت.

هوشمند اظهار کرد: مردم باید یاد بگیرند که کجا و چگونه و چه زمانی از خودروهای شخصی استفاده کنند در غیر این‌صورت با این افزایش تولید ماشین در جامعه و استقبال گسترده مردم از تولیدات شرکت‌های خودروسازی روزبه‌روز مشکلات اجتماعی و فرهنگی افزایش خواهد یافت و ما شاهد افزایش آلودگی هوا، افزایش ترافیک در شهرها، افزایش سروصدا و ناهنجاری‌های صوتی و ضایعات یست‌محیطی، افزایش ناراحتی‌های روحی، روانی و عصبانیت و تنش‌های کلامی و رفتاری بین مردم و پایین آمدن آستانه تحمل افراد و افزایش خشونت‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش مشکلات ترافیک باید بین تعداد جمعیت و تعداد وسایل نقلیه و امکانات جاده‌ای و خیابان‌ها کمی هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از شهرها و مناطق جامعه ما این موازنه و تعادل به هم خورده است و روز به روز بر تعداد ماشین‌ها افزوده می‌شود اما امکانات و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ‌ها و افزایش اتوبوس‌های عمومی و شهری با این سرعت رشد پیدا نمی‌کند که این امر باعث عدم تعادل در روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی و نقص کارکردی در مدیریت و انتظام شهری خواهد بود.

این کارشناس اجتماعی گفت: ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، افزایش اتوبوس‌های سریع و مسیر در شهرهای بزرگ کاهش کرایه‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی، ایجاد محدودیت در تردد خودروهای شخصی در شرایط اضطرار افزایش پارکینگ‌های عمومی، گسترش ورزش‌های همگانی و افزایش فرهنگ پیاده‌روی بهبود کیفیت اتوبوس‌های شهری و آموزش‌های همگانی در استفاده مناسب از خودروهای شخصی در رعایت قوانین و مقررات از جمله راهکارهای مناسب در کاهش ترافیک و جلوگیری از مشکلات شهری است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: