• دوشنبه ۱۴ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 978-5590-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : گزارش

سرنوشت ترافیک «ارم» چه می‌شود؟

گره سنگی بر تاروپود بلوار ارم

با نگاهی گذرا به وضعیت این روزهای بلوار ارم مسیر و البته مقصد محبوب همدانی‌ها و تصور وضعیت ترافیکی در این منطقه پس از تغییرات در سواره‌راه، ناخودآگاه قانون پایستگی انرژی در ذهن متبادر می‌شود.

در این قانون انرژی نه از بین می‌رود و نه به وجود می‌آید بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود اما اندک تفاوت داستان ترافیک با قانون پایستگی انرژی این است که از بین نمی‌رود اما بیش از پیش به وجود می‌آید و حال اگر این ماجرا را به وضعیت بلوار شلوغ و پرتردد ارم همدان تعمیم دهیم می‌بینیم که تغییرات در مسیر سواره و به نوعی تنگ‌تر شدن فضای تردد برای وسایل نقلیه، ترافیک را از بین نمی‌برد بلکه به شکلی دیگر تغییر می‌دهد به طوریکه ترافیک را به خیابان‌های اطراف منتقل می‌کند.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، طرح زیبا و روح‌نواز پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتان، بوعلی و میدان امام (ره) که شور و نشاطی مثال‌زدنی و غیرقابل مقایسه با گذشته را در همدان ایجاد کرده، با درنظر گرفتن تمام محاسن و تلاش‌های مدیریت شهری، ترافیک را از رینگ مرکزی شهر به کوچه‌پس‌کوچه‌ها و سپس دیگر معابر اصلی همچون میدان آرامگاه بوعلی هدایت کرده به طوریکه در پس هیاهوی نشاط‌آور پیاده‌راه‌های زیبا، صدای بوق ممتد خودروها در خیابان‌های اطراف شنیده می‌شود و اگر قدم به محوطه کولانج، ذوالریاستین و آقاجانی‌بیگ بگذاریم یا خیابان‌های چهارگانه مرکزی شهر را ببینیم، بی‌نظمی ترافیکی رخ نشان می‌دهد.

حال اگر به طرح ساماندهی بلوار ارم که به گفته شهردار همدان به اشتباه در باور عمومی، پیاده‌راه‌سازی قلمداد شده نگاهی کنیم و بنابر تشریح وضعیت طرح از سوی مسئولان مدیریت شهری، بلوار ارم را متشکل از یک لاین دوچرخه، یک لاین پیاده، یک لاین سنگفرش و دولاین آسفالت درنظر بگیریم در عمل تنها می‌توان بخش میانی بلوار را مسیر تردد وسایل نقلیه درنظر گرفت چرا که لاین سنگ‌فرش تنها برای خودروهای امدادی پیش‌بینی شده و اگر غیر از این نیز باشد و خودروهای شخصی و عمومی نیز اجازه تردد داشته باشند، کاهش سرعت تأثیر چندانی در کاهش ترافیک نخواهد داشت و چنانچه اثرگذار نیز باشد، حجم ترافیک را به خیابان‌های اطراف هدایت خواهد کرد.

این بلوار نه تنها مقصد گردشگری برای جمعیت قابل‌توجهی از شهروندان است بلکه مسیر اصلی دسترسی به راه منتهی به تپه توریستی- تفریحی عباس‌آباد و یکی از مسیرهای قابل دسترس به جاده گردشگرخیز گنجنامه محسوب می‌شود و حال اگر شلوغی‌های روزهای آخر هفته را درنظر بگیریم و لاین وسایل نقلیه شخصی را باریک‌تر از قبل ببینیم، این لاین با ترافیک نسبتا سنگین روبرو خواهد شد و هم بلوار شهید فهمیده، حجم بیشتری از خودروها را تحمل خواهد کرد که یقینا گنجایش آن را ندارد.

هر چند بنابر گفته مسئولان دو پارکینگ با ظرفیت پارک یک هزار خودرو در بلوار ارم پیش‌بینی شده اما بدون شک رانندگان وسایل نقلیه برای دسترسی به پارکینگ باید مسیری را طی کنند و توجه به ترافیک این مسیر نیز به نوبه خود درخور تأمل است چرا که با وجود بیمارستان و تأسیسات گردشگری همچون هتل‌ها و رستوران‌ها در این محوطه، دسترسی سریع‌تر و وجود پارکینگ در نزدیک‌ترین محل ممکن، برای مردم در اولویت قرار دارد.

ترافیک بلوار ارم تغییری نمی‌کند

شهردار همدان در راستای پاسخگویی به افکار عمومی در زمینه ساماندهی بلوار ارم به خبرنگار ایسنا گفت: فاز اول طرح ساماندهی بلوار ارم با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و فاز دوم آن نیز که لاین مقابل فاز اول محسوب می‌شود، آغاز شده و با سرعت و جدیت ادامه دارد.

عباس صوفی با بیان اینکه با اجرای طرح موردنظر هیچ تغییری در ترافیک این بلوار به وجود نمی‌آید، اظهار کرد: قرار بر این بوده که اصلاح و ساماندهی مبلمان در این بلوار انجام شود و بخشی از قسمت سواره سنگ‌فرش شده و به نوعی ترکیب آسفالت و سنگ، معبر محسوب شود.

وی تأکید کرد: یک لاین برای تردد دوچرخه درنظر گرفته شده و سواره‌رو نیز بر دو لاین تقسیم شده که بخشی از آن سنگ‌فرش و بخش دیگر آن آسفالت است که علت سنگ‌فرش شدن معبر، کاهش سرعت خودروهاست.

صوفی ادامه داد: می‌توان گفت که عرض معبر خودرو کم نشده و تغییری در این مسیر ایجاد نمی‌شود بلکه بر اساس آنچه مطرح شد، تنها ساماندهی صورت می‌گیرد.

شهردار همدان در پاسخ به این سوال که «اطمینان می‌دهید با اجرای طرح تغییری در ترافیک بلوار ارم ایجاد نخواهد شد؟»، گفت: بحث اطمینان نیست، طرح ساماندهی همین موضوع را می‌گوید.

آیا جوانب ساماندهی بلوار ارم سنجیده شده است؟

با این وجود یک کارشناس معماری و شهرسازی و مدرس دانشگاه در این زمینه معتقد است که پیاده‌راه‌سازی طرحی بسیار خوب، مفید و با ارزش است اما با توجه به نیاز این طرح به بودجه کلان باید جوانب کار را نیز سنجید.

بهرنگ مجیدی در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا، در این زمینه اظهار کرد: آیا مسئولان امر به این فکر کرده‌اند کسانی‌که برای پیاده‌روی به بلوار ارم می‌روند، به پارکینگ برای پارک خودروهای خود نیاز دارند؟

وی افزود: این بلوار یکی از شریان‌های توریستی و گردشگری همدان است و محلی مناسب برای استراحت و تفریح مردم به شمار می‌رود با این وجود پیش از اجرای طرح ساماندهی بلوار ارم نیز معضل ترافیک در منطقه وجود داشت و باید دید پس از طرح چه اتفاقی برای ترافیک می‌افتد؟

مجیدی با بیان اینکه به جای رفع معضل، معضلی دیگر را اضافه می‌کنیم که هزینه‌بردار است، عنوان کرد: در اجرای چنین طرحی باید تمام جوانب درنظر گرفته شود؛ برای مثال با وجود بیمارستان در این منطقه و ترافیک موجود، تدبیری برای دسترسی مردم اندیشیده شده است؟

وی ادامه داد: پیش از این اظهارنظر اعضای شورای شهر همدان درباره ساماندهی بلوار ارم شنیده‌ام و برخی درباره ایجاد سایت بالن‌سواری در بلوار سخن گفته‌اند؛ این طرح بسیار خوب است اما به این توجه شده که اگر اتفاقی برای بالن بیفتد به منازل مردم سقوط خواهد کرد؟

ساماندهی با طعم افزایش ارزش‌افزوده

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه پیش از اجرای طرح، تکلیف بسیاری مسائل باید روشن شود، خاطرنشان کرد: اجرای چنین طرحی باعث افزایش ارزش‌افزوده در منطقه می‌شود و بدون شک باغداران ترجیح می‌دهند به ساخت ویلا و منازل مسکونی بپردازند و به نوعی طبیعت را تخریب می‌کنند و بلوار ارم از حیزانتفاع خارج می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: برای ورود به بلوار ارم چند دسترسی فرعی از بلوار بعثت وجود دارد و باید دید که فکری به حال این راه‌ها شده است چرا که با اجرای چنین طرحی معابر اطراف تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

مجیدی با بیان اینکه برای ساماندهی بلوار باید در ابتدا تعریض اتفاق می‌افتاد سپس پیاده‌رو یا سنگ‌فرش ایجاد می‌شد، گفت: چرا برخی مسئولان فکر می‌کنند هر کاری می‌کنند درست است و دیگران اشتباه می‌گویند؟ برخی دانایان و متخصصان هستند که می‌توانند نظرات تخصصی ارائه دهند اما متأسفانه بدون مشورت، طرح‌هایی از این قبیل اجرا می‌شود و یا با کسانی مشورت می‌شود که تنها به تعریف از محاسن می‌پردازند و نقدها و جوانب کار را گوشزد نمی‌کنند.

این کارشناس معماری و شهرسازی تأکید کرد: در این شهر حتی یک راننده تاکسی بهتر از متخصصان می‌تواند در مورد معضلات سخن بگوید چرا که مدام بسیاری مسائل از جمله ترافیک را لمس می‌کند که شاید یک مسئول از آن غافل باشد.

پروژه‌های تبلیغاتی مهمتر است یا طرح‌های نیمه‌کاره؟

وی افزود: چنین پروژه‌هایی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند که مشخص شود مسئولان در دوران مسئولیت خود چه کارهایی انجام داده‌اند؛ اگر بودجه‌ای موجود است باید ابتدا طرح‌هایی همچون تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه(چراغ قرمز) که چهار سال است به طول انجامیده و معضلات ترافیکی ایجاد کرده، به سرانجام برسد.

مجیدی با طرح این سوال که «در همدان جز بلوار ارم امکان ساخت فضای تفریحی دیگری وجود نداشت؟»، گفت: اگر توجه به فضاهایی دیگر در شهر نیز معطوف می‌شد، مردم به تفریح در منطقه‌ای خاص همچون بلوار ارم بسنده نمی‌کردند و این نشان می‌دهد که فضای مطلوب شهری را تعریف نکرده‌ایم و فقط بافت را به هم می‌ریزیم.

وی در پایان تأکید کرد: در بلوار ارم تا وضعیت دسترسی‌ مشخص نشود ترافیک بیشتر از قبل خواهد شد اما می‌بینیم ابتدا طرح اجرا سپس مسائل فرعی ایجاد می‌شود؛ برای مثال برای ایجاد پارکینگ در این منطقه به بافت فضای سبز آسیب می‌رسد و منطق درستی در ایجاد پارکینگ دیده نمی‌شود و از طرفی دیگر دسترسی به پارکینگ نیز مسیری می‌خواهد که باید برای ترافیک آن نیز فکری کرد.

و اما سرهنگ علی فکری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در این زمینه پاسخی به خبرنگار ایسنا نداد و اذعان کرد: حالا نمی‌توان اظهارنظری درباره طرح و مسائل ترافیکی آن داشت و باید صبر کرد تا پروژه ساماندهی بلوار ارم به پایان برسد.

وی پیشتر در گفت‌و گویی با خبرنگار ایسنا از اعلام حمایت پلیس راهور از طرح‌های پیاده‌راه‌سازی خبر داده و بیان داشته بود: طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و طرح‌های پیاده‌راه‌سازی طرحی است که پلیس طرفدار آن است چرا که منجر به سلامت جامعه و مردم می‌شود و نشاط و شادابی را به همراه دارد .

حال سوال این است که آیا ایجاد ترافیک و شلوغی و کُندی در عبور و مرور باعث کلافگی مردم خواهد شد یا ایجاد شادی و نشاط ؟

توجه به حفظ محیط‌زیست، سلامتی مردم با جلوگیری از تصادفات و همچنین توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، زیباسازی منظرشهری، ایجاد شور و نشاط اجتماعی، فراهم کردن فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری همدان از جمله محاسن ساماندهی بلوار ارم و تلاش‌های کم‌سابقه و واجد ارزش مدیریت شهری جدید همدان به شمار می‌رود که بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما در هر حال کنترل و ساماندهی ترافیک در شرایطی که حجم خودروهای شهروندان و همچنین گردشگران در همدان به ویژه در چند سال اخیر روبه افزایش است، از مطالبات ضروری شهروندان به شمار می‌رود که باید دید با پایان اجرای این طرح، همانطور که مسئولان می‌گویند وضعیت ترافیکی این معبر به حالت قبل خود باقی می‌ماند؟ یا همچون تجربه خیابان‌های بوعلی و اکباتان باعث نابسامانی و ترافیک سرسام‌آور در خیابان‌های اطراف می‌شود.

گزارش از: فرشته اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: